Den perfekta salladen


Till nästan varje måltid äter jag någon form av sallad, detta brukar jag alltid ha som vanliga standardingredienser:
Någon form av färfig sallasdmix, eller så blandar jag själv oftast med bladspenat, bladsallad, kruksallad, röd mangold, romansallad och/eller machesallad som är mina favoriter. Övriga ingredienser är alltid sockerärtor eller suggarsnaps, tomat (varierade sorter) och rödlök.

Vanligt är också att jag använder korr dressingmix, villken sort jag använder beror på vad som passar bäst, men oftast blir det fransk, italiensk eller örtagård. Det är också viktigt att man använder en god olivolja, gärna kallpressad, just nu tycker jag mest om zetas olivolja med citronsmak.

En annan viktig faktor för en perfekt sallad är hur man hackar ingredienserna, det beror lite på vad salladen ska serveras till och vilka smaker man vill framhäva eller villken konsistens och tuggmotstånd man vill ha.
Med få undantag så vill jag ha stora salladsblad i min sallad, mindre sorter t.ex. bladspenat och röd mangold lägger jag i hela, roman, blad-och kruksallad river jag oftast av i tre-fyra bitar per blad. Mindre tomatsorter typ körsbärstomater delas i halvor, "vanliga" tomater hackas oftast fint eller i tunna kvarts eller halv-skivor. Rödlök är nästan uteslutande finhackad, men lite tjockare kvartsskivor är också en bra "universalstorlek". Sockerärtor och suggarsnaps delas i fyra delar.

Nu kanske ni tycker jag är tramsig och tänker att det är väll bara att hacka och blanda!
MEN jag tycker i alla fall att man kan få oerhört olika resultat med samma ingredienser bara genom att hacka på olika sätt, det kan bli så himla mycket godare!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0